Data x dialoog
Als het aan de student lag... Wel, het is een kwestie van vragen stellen. En van meten. Want meten is weten.
Voor ons is de stem van de student dé inspiratiebron voor verbetering.Tijdens een studentenarena wordt er op verschillende manieren om feedback en suggesties gevraagd. De opbrengst is de basis voor analyse.
Vaak gaat het over kwaliteit. Vandaag 19 april 2022 faciliteerden we een arena over beeldvorming en profilering van een scholengroep. Zo'n studentenarena kan dus voor verschillende doeleinden worden ingezet.
Hebben we tips?
#1 Ken je deelnemers
Lukraak een handvol studenten gaan bevragen, levert geheid haarscheuren in het draagvlak achteraf op.
Wel doen: van tevoren een deelnemersprofiel vaststellen en deze met studenten delen, eventueel via mentoren. Groepsgrootte is afhankelijk van doel en methodiek.
#2 Plan tijdig en neem de tijd
"Doe maar volgende week vrijdag." Mooi geprikt, maar zijn is het ideale deelnemersprofiel dan ook beschikbaar? Tijdens lestijd of moet het een pizzasessie worden in de avonduren? Voor beide is iets te zeggen: plan in elk geval tijdig en met verstand.
Neem ook de tijd, want het duurt even voordat de deelnemers hun comfortzone van respondent hebben bereikt: minimaal 2,5 klokuur.
#3 Bereid deelnemers adequaat voor
Deelnemers ronselen? Gaat geen kwaliteit opleveren. Beter nodig je uit en bied je vanaf dat moment de gelegenheid om vragen te stellen. Een contactpersoon all the way is dus een must.
#4 Maak deelname onvergetelijk
Wie deelneemt aan een arena, is gegarandeerd betrokken. Anders zeg je echt geen 'ja'. Maak het leuk, kies een verrassende plek (liefst buiten school!) en vooral: maak het super-duper-veilig!
Leuk? Ja, maak het heel leuk. Niet een een beetje leuk.
#5 Informeer over 't vervolg
Niets is vervelender dan om je mening te worden gevraagd en vervolgens niets meer te horen. Sterker nog: ook bij het uitlijnen van vervolgacties is zo'n responsegroep natuurlijk ideaal. Passen de acties? Zijn ze relevant en onderscheidend in de ogen van de doelgroep?
Sparren over het betrekken van de doelgroep bij plannenmakerij?
Schrijf ons direct via WhatsApp