Highway+

101 opdrachten in je broekzak

VRAAG

Leren kun je overal. Op school, in bedrijf, in de beroepspraktijk, op straat. En leren kun je in je eentje doen, maar ook in samenwerking met anderen. Leren heeft meerdere dimensies en is voor iedereen strikt persoonlijk. Opleiders weten dit, natuurlijk. Toch bleek het een uitdaging om opdrachten aan te bieden, zonder papieren tijgers of een ijzeren harnas van een gesloten online leeromgeving.


Als het leren meer en meer in unieke situaties plaatsvindt, zoals in bedrijven of in een specifieke beroepscontext, hoe organiseren we het leren dan zodanig dat lerenden op elk moment precies de juiste opdracht kunnen doen? Of korter: Hoe kunnen we lerenden empoweren om de juiste opdrachten uit te voeren, ook al is hun opleidingssituatie volstrekt uniek?

INZICHT

Houd het vooral simpel. Heel simpel.

Veel opleiders maken gebruik van online leeromgevingen. Deze omgevingen zijn technisch hoogstaand en kunnen bijna alles. Toch zijn er ook nadelen. Het grootste nadeel is 'deelnemersbeheer', zoals het steeds moeten inloggen en verwerken van mutaties. Dit stelt hoge eisen aan de administratieve inrichting. Zeker bij praktijkleren, zoals in het beroepsonderwijs, zien we dat vaak mis lopen.

Onze opdrachtgevers gaven aan het leren zo drempelloos mogelijk te willen aanbieden. Kwestie van de url intypen en je kunt aan de slag met precies de juiste opdracht.

AANPAK

Het antwoord vonden we in de ontwikkeling van een online leercatalogus, bereikbaar met één druk op de knop. Designed for mobile. Inmiddels maken beroepsonderwijs en tientallen stage- en leerbedrijven gebruik van Highway+. 

Wie Highway+ gebruikt, vindt er precies de juiste opdrachten om verder te komen. Opdracht gedaan? Stuur hoogst persoonlijk een souvenir van je leerervaring. Naar je begeleider bijvoorbeeld. Of collega. Of medestudent.


Het vinden, selecteren en uitvoeren van opdrachten is simpeler dan ooit. Verslag doen van ervaringen is persoonlijker dan ooit, uiteraard met de mogelijkheid om diverse media te uploaden. Opleiders en stage- of leerbedrijven kunnen hun eigen signatuur meegeven. Het leren heeft meer structuur gekregen, zonder het gedoe van ingewikkeld toegangs- of deelnemersbeheer. Inmiddels zijn er tal van omgevingen gerealiseerd.